Jokainen uusi verkkokauppa on saman haasteen edessä, hankkia luontaista liikennettä verkkokauppaan nollasta aloittaen. Tehtävä voi tuntua turhauttavalta, mutta eipä hätää. Näytämme tässä konkreettisen esimerkin miten uuden verkkokaupan hakukonenäkyvyys käynnistetään ja saatetaan nousuun.

Miksi hakukoneliikenne on verkkokaupalle tärkeää?
Kun verkkokaupalle mietitään lisää vierailijoita, niin hakukoneet tarjoavat edelleen vuonna 2025 tehokkaimman lähteen laadukkaille vierailijoille. Hakukoneesta saapuvien vierailijoiden sanotaan olevan kohdennettuja, mikä tekee niistä laadukkaan.
Tässä tapauksessa kohdennettu vierailijaprofiili syntyy siitä, että kyseinen vieras saapuu verkkokauppaan hakukoneesta etsiessään tietoa samaisesta aiheesta. Hakukoneesta saapuvalla vierailijalla on siis sama aihe mielessä mitä verkkokauppasi myy.
Hakukonevierailijan aiheesta kiinnostumisen lisäksi hän on myös aktiivinen asian suhteen, sillä etsii tietoa aiheesta. Usein nämä vierailijat ovatkin helpommin tilauksen tekeviä vierailijoita.
Kuinka hakukoneliikennettä voi kasvattaa?
Hakukoneesta tulevan liikenteen lisäämiseksi verkkokaupassa on usein paljon tehtävää, näin sanoo jopa Google. Tämäkään hakukonejätti ei ole paljastanut tarkkaa kaavaa siitä miten se määrittää hakutulokset, mutta antaa huomattavan määrän ohjeistusta ja neuvoja aiheen suhteen.
Verkkokaupan sisältö on ensisijainen asia joka vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen. Parannustoimia aloitettaessa ensimmäisenä tarkasteluun otetaan aina sisältö, jonka kehittämisestä homma lähtee liikkeelle. Tämän lisäksi hakukoneliikenteen kasvattamiseksi on muitakin keinoja, kuten tekniset seikat (sivurakenne, navigointi, latausnopeus jne jne) sekä verkkokaupan linkkiprofiili (linkit muilta sivustoilta).
Työtä yleensä riittää niin paljon kuin tahtotilaa on ja tulokset tulevat viiveellä. Mutta tullessaan ne kantavat myös pitkälle. Ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista onkin tärkeää selvittää missä ollaan nyt ja mitä lähdetään tavoittelemaan. SEO-auditointi onkin oleellinen tehtävä, joka määrittää suuntaviivat tekemiselle.
Käytännön esimerkki, näin hakukoneliikenne saatiin kasvuun
Asian ymmärtämiseksi kerrottakoon todellinen tarina erään verkkokaupan takaa. Kyseessä on print-on-demand verkkokauppa, jonka myyntiartikkeli on lippikset mitä erilaisemmilla aihebrodeerauksilla. Kyseessä on siis melko yleisesti käytetty tuote, jolle on merkittävä määrä kysyntää Googlessa.
1. Hakusanojen kartoitus
Kun kyseessä on uusi verkkokauppa, sivustoon kohdistuvaa auditointia ei SEO-ohjelmalla tarvitse tehdä. Kaikki numerot näyttävät nollaa ja suunta on vain eteen päin. Tällöin ensimmäisenä verkkokaupan perustamisen yhteydessä tehdään hakusana-auditointi eli kartoitus.
Hakusanakartoitukseen tarvitaan jonkunlaista SEO-työkalua, jotta tieto löydetään suhteellisen helposti. Työn tuloksena on lista hakusanoista (tai avainsanoista) joita kohdeasiakkaat käyttävät Googelssa.
Alla oleva kuva kertoo hieman lippisten omaavasta Google-potentiaalista. Tämä hakusanojen lista on tulosta hakusanakartoituksesta, johon on käytetty SEO-ohjelmaa. Listan mukaan uudelle verkkokaupalle on potentiaalia hakukoneissa.
2. Verkkokaupan toteutus
Hakusana-auditointi on syytä tehdä itse verkkokaupan perustamista, koska tällöin saadaan etukäteen arvoitua potentiaalia sekä voidaan vaikuttaa verkkokaupan rakenteeseen ja sisältöön potentiaalisten asiakkaiden tekemien Google-hakujen perusteella.
Vaikka verkkokauppa olisikin jo ensimmäisenä valmiina, ei tämäkään menoa haittaa. Tällöin joudutaan mahdollisesti tekemään muutoksia verkkokaupan sisältöön erityisesti.
Verkkokauppaa toteutettaessa tulee ottaa huomioon erityisesti seuraavat asiat:
Verkkokauppa-alustan tekniset seikat
Koska verkkokauppa on täysin uusi, on syytä huomioda että myös sen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat perusasiat ovat varmasti kunnossa. Sivuston tekninen kunto on A ja O kun lähdetään tavoittelemaan sijoituksia.
Tapauksen verkkokauppa on rakennettu WooCommercella, joten sen tekniset kehitysmahdollisuudet ovat parasta luokkaa. Kaiken tarvittavan voi muokata, ja alusta on jo lähtökohtaisesti SEO-ystävällinen.
Varmista aina nämä verkkokaupasta:
- Varmista, että sivusto latautuu nopeasti (alle 3 sekuntia)
- Pidä huoli että sivusto on kauttaaltaan mobiiliystävällinen
- Sivurakenne on hakukoneille selke
- XML-sivukartta ja
- robots.txt-tiedosto kuntoon
- HTTPS eli SSL-varmenne käyttöön.
Nämä ovat nykymittarilla oleellisia perusasioita, joista aloittaa verkkokaupan teknisen SEO-menestyksen kanssa.
Tuote- ja osastosivujen optimointi
Koska kyseessä on verkkokauppa, tuotteiden ja tuoteosastojen sivut ovat avainasemassa. Jokaisella tuotteella tulisi olla kuvaava tekstisisältö sekä metakuvaukset. Tuotekuvan nimeäminen oikeaoppisesti kannattaa huomioida.
Tuoteosastojen sivut tulee optimoida sekä nimeämisen, esittelytekstin sekä metakuvausten suhteen parhaalle hakukonepotentiaalille. Huomio myös avainsanojen hyödyntäminen osastojen lisäksi, jos verkkokauppa-alusta sen sallii.
Tuotesivun optimointi
Tuotesivut vaativat jokainen uniikin ja yksilöllisen esittelyn. Kokemus on näyttänyt, että kloonatut ja liian samanlaiset tuotetekstit voivat olla Google-näkyvyyden esteenä.
Tuotteen nimeäminen kannataa huomioida, esittelytekstit kattavaksi ja yksilöidysti kirjoitettuna sekä nimeä myös tuotekuvat ja anna niille Alt-tekstit.
Tuoteosaston sivun optimointi
Tuoteosastot tulee ensisijaisesti nimetä kohdennetusti hakusanat ja volyymit huomioden. Jos esimerkiksi lippisten suhteen hakukoneen hauissa suosituin sanamuoto on ”trucker”, kannattaa osasto nimetä tällä termillä eikä esimerkiksi trukkeri.
Sisäiset linkitykset
Sisäisten linkkien tehoa ei kannata väheksyä, vaan ne ovat yksi oleellisia SEO-toimenpiteitä. Jopa Google ohjeistaa sisäisten linkkien käytössä, että niitä tulisi käyttää linkin kohdistuessa sopiviin sanoihin. Myös navigaatiot ovat osa sisäisiä linkityksiä, ja näihin tulee myös kiinnittää huomiota.
Sisäiset linkit auttavat vierailijaa surffailemaan eri aiheiden välillä sujuvasti. Kuvassa esimerkkinä tuoteosaston esittelyteksti, jossa sisäiset linkit johtamaan vierailijan halutusti muihin osaston aiheeseen osuville sivuille.
Sisältömarkkinointi
Koska verkkokaupan domain on aivan uusi, ei Google ja muut hakukoneet luota sivustoon samalla tavalla kuin jo markkina-asemansa hakukoneissa vakiinnuttaneisiin sivustoihin. Sisätlömarkkinointi auttaa laajentamaan näkyvyyttä sekä vakuuttamaan hakukoneita verkkokaupan aktiivisuudesta ja kasvuhaluista.
Yksi yleinen tapa laajentaa sivuston sisältöä ja antaa hakukoneille signaaleja elon merkeistä on blogin eli artikkelien muodossa. Blogiartikkelit käsittelevät eri aiheita verkkokaupan tuotteiden ympärillä, tietysti SEO-optimoidusti. Kannattaa muistaa myös sisäiset linkit artikkeleista erityisesti tuoteosastojen ja tuotteiden sivuille luontevasti.
Toinen sisältömarkkinoinnin suuntaus on hankkia verkkokaupalle vieraspostauksia muista blogeista. Tämä on haastavampaa ja yleensä kalliimpaa kuin oman sisällön julkaiseminen, mutta ulkoiset linkit auttavat samalla verkkokaupan luotettavuuden ja domain ratingin kasvattamisessa.
Näin Google-näkyvyys alkoi esimerkkitapauksessa
Tämän esimerkkiverkkokaupan historia on seuraava. Domain varattiin alkuvuodesta 2024 ja lähes tyhjä sivu laitettiin näkyviin hakukoneiden indeksoinnin aloittamiseksi.
Itse verkkokauppaa käytiin rakentamaan alkuvuodesta 2025, jolloin myös tuotteiden ja tuoteosastojen sivut alkoivat löytymään Googlesta ja muista hakukoneista. Keväällä 2025 verkkokaupan ollessa valmis ja tuotevalikoiman alkaessa kasvaa, tehtiin myös sisältömarkkinointia vieraskirjoitusten muodossa.
Nyt kesäkuussa 2025 Google-näkyvyyden käppyrä on näyttänyt ensimmäisiä näkyvyyden nousuja. Verkkokauppa löytyy Googlesta 20 eri hakusanalla ja kerää arviolta 113 vierailijaa kuukaudessa.