Suomalaisten tiedonhaku pohjautuu valtaosin Googlen hakukoneeseen, jota käytetään paljon. Netin käytön kasvaessa myös kilpailu hakukoneen paikoista kasvaa verkkosivustojen ja verkkokauppojen määrän kasvaessa koko ajan. Verkkosivuston saavuttama luontainen Google-näkyvyys tuo kohdennetut vierailijat sivustolle.
MItä on luontainen Google-näkyvyys?
Luontaisella tai orgaanisella Google-näkyvyydellä tarkoitetaan verkkosivuston sijoittumista tietyillä hakusanoilla Googlen hakukoneen tulosten luontaisissa hakutuloksissa, haettaessa sitä Googlen hakukoneesta.
Myös Google-mainoksella saa näkyvyyttä, mutta se ei ole luontaista vaan maksettua. Luontainen näkyvyys on aina hankittua, ja paremmin pärjäävät ne kenen sivustolla on asiat kunnossa.
Miksi Google-postiioihin kannattaa sijoittaa
Vastaus on kohdennetut vierailijat. Hakukoneen kautta saapuvassa vierailijassa on se hyvä puoli, että tämä hakija on juuri otollinen kohdeasiakas hakusanan ja aktiivisuuden perusteella. Google-hausta löytää parhaat asiakasehdokkaat, koska he ovat kiinnostuneet aiheesta (hakusana) ja selvästi tekemässä asialle jotakin (hakukoneen käyttö).
Kun joku tekee haun Googlen hakukonetta käyttäen, esimerkiksi ”lyijylevy”, niin tämä haku kertoo meille jonkun haluavan hankkia tietoa tästä tuotteesta tai sitten saattaa tarvita itse tuotetta.
Muistathan myös, että yleensä luontainen Google-näkyvyys säilyy jopa vuosia tekemättä mitään, ilman erillisiä kustannuksia. Luontaisella eli orgaanisella Google-näkyvyydellä saat siis laadukkaiden vierailijoiden lisäksi jatkuvuutta ilman erillisiä mainosponnisteluja ja tempauksia.
Esimerkki elävästä elämästä: luontainen vierailija Googlesta vastaan klikkimainoksen kautta saapuva vierailija
Jos itse verkkosivusto on toimivassa kunnossa, luontaisella Google-näkyvyydellä saa tunnetusti tasalaatuisia vierailijoita sivustolle. Heillä on tarve päällä juuri sopivasta aiheesta, ja etsivät tietoa ja mahdollisesti apua tai ratkaisua aiheeseen.
Erään asiakkaan analytiikassa huomasimme joitain vuosia sitten seuraavaa: luontaiset Google-vierailijat olivat sivustolla vietetyn ajan perusteella huomattavasti laadukkaampia vierailijoita kuin kotimaisen portaalin sivustolla nettimainosta klikanneet vierailijat.
Siinä missä orgaanisen Google-vieraan poistumissuhde oli 42 %, sama numero oli 89,5 % mainosvierailijoissa. Mainoksista siis vaikutti valuvan 90 % heti kättelyssä kankkulan kaivoon.
Luontainen Google-vieras
Verkkokaupan analytiikasta nähtiin, että luontaisesti Googlesta saapuneet vierailijoista 39-42 % poistuivat heti sivuilta.
Vieras klikkimainoksesta
Verkkokauppias maksoi muutaman satasen kuussa klikkimainoksiin eräällä kotimaisella ison yhtiön alustalla. Näistä vierailijoista lähes 90 % poistui välittömästi sivustolta.
Hakukoneesta löytää siis kohdennettuja vierailijoita, jotka ovat keskimääräistä potentiaalisempia asiakasehdokkaita juuri hakusanan osoittamasta aiheesta.
Kyse on inbound-markkinoinnista, joka on näkymätöntä ja kohdennettua
Inbound-markkinointi tarkoittaa, että yritys keskittyy houkuttelemaan luokseen asiakasehdokkaita luomalla arvokasta sisältöä. Googlekin haluaa nähdä laadukasta sisältöä, joten se on tärkein osa-alue uusien asiakasehdokkaiden saavuttamiseksi luontaisin menetelmin.
Hakukoneoptimointi eli SEO on siis tärkeässä osassa inbound-markkinoinnissa, jotta vierailijat löytävät kyseisen sisällön.
Vielä sana inbound-markkinoinnista, eli inbound tarkoittaa että asiakas ottaa yhteyttä, outbound eli perinteinen markkinointi tarkoittaa että yritys yrittää aktiivisesti hankkia asiakkaita, esimerkiksi esittämällä mainoksia, myyjien puhelinsoitoilla tai vastaavilla ”tyrkyttävillä tavoilla”.
Kun sivustolla on laadukas ja asiapitoinen sisältö ja muut perusasiat kunnossa, yritys voi helposti luoda ensisijaisen sekä automaattisen uusasiakashankkijan verkkosivuista. Luontainen Google-näkyvyys on oleellinen osa prosessia.
Miten lähestyä parempaa luontaista Google-näkyvyyttä?
Kun ymmärrys luontaisen Google-näkyvyyden potentiaalista ja arvosta on herännyt, tulee yleensä halu parantaa luontaisen Google-näkyvyyden tilaa, tai ainakin selvittää sen nykyinen olotila.
Prosessin nimi on hakukoneoptimointi, eli SEO, eli Google-optimointi. Myös sivuston perusasiat on hyvä tarkastaa, ja katsoa että sivustolla ei ole myyntiä rajoittavia tekijöitä.
Google-optimointi alkaa alkukartoituksesta, jossa katsotaan nykyinen luontainen näkyvyys sekä tarjolla oleva potentiaali. SEO-kartoitus on hyödyllinen aloituskohta kehittämisen aloitukselle. Sillä selvitetään lähtötilanne sekä saavutettavissa oleva luontainen näkyvyys soveltuvat hakusanat kartoittamalla.
Kun alkukartoitus on tehty, lopputuloksena palvelusta on sopivien hakusanojen lista sekä kattava raportti tilanteesta ja tarvittavista toimenpiteistä luontaisen Google-näkyvyyden parantamiseksi.
SEO-konsultti kertoo luontaisesta Google-näkyvyydestä
Google-näkyvyys tai Google-optimointi voi olla jollekin täysin vieras käsite, joten asioiden selventäminen voi olla tarpeen. Tällöin avuksi astuu SEO-konsultti, joka opastaa ja selventää asioita hakukoneoptimoinnin maailmasta.
SEO-kartoituksen raportin luettuasi pääset juttelemaan osaavan tyypin kanssa aiheesta ja kysellä askarruttavat ja epäselvät asiat läpi.