Onko luontainen Google-näkyvyys verkkokaupalle paras markkinointikanava?

Jokainen verkkokauppa elää myynnistä, ja myyntiin tarvitaan markkinointia. Digitaalinen markkinointi on luonnostaan verkkokaupalle ensisijainen ratkaisu, mutta mistä kanavasta löytyy parasta apua markkinointiin? Mahdollisesti Googlen hakukoneesta?

Vierailijoita verkkokauppaan

Verkkokauppa kykenee tekemään myyntiä omatoimisesti, ja on siitä hieno keksintö että kauppa on auki 24 tuntia vuorokaudessa. Kun verkkokauppa on todettu toimivaksi ja myyntiä tekeväksi, on seuraava askel vierailijoiden hankkiminen verkkokauppaan.

Tärkeää vierailijoiden hankkimisessa on huomioida, että vierailijan olisi hyvä olla mahdollisimman potentiaalinen ostaja. Mitä kohdennetumpi vierailija, sitä todennäköisempi ostaja.

Verkkokauppaan kuten muillekin verkkosivuille halutaan ensisijaisesti aiheesta kiinnostuneita vierailijoita. Jopa verkkokaupan analytiikka tämän asian vahvistaa: toisesta lähteestä tulevat vierailijat ovat parempia kuin toiset, vierailijat selvästi viipyvät pidempään sekä konversoivat paremmin.

Kiinnostunut vierailija on laadukas

Sosiaalisen median kampanja voi olla äärimmäisen menestyksekäs ja hyvä myynnin lähde verkkokaupalle, mutta sitä se ei automaattisesti ole. Myös huonoja some-kampanjoita on, ja niitä on vieläkin helpompi tehdä.

Sen sijaan hakukoneesta saapuva vierailija on usein tasaisen laadukas asiakasehdokas, sillä kyseinen vierailija on aktivoitunut etsinnöille hakukoneen kautta kirjoitettuaan hakusanan Googleen ja tehtyään haun.

Jos Googlen käyttäjä esimerkiksi kirjoittaa printti t-paita tai kukkakimppu hakukoneeseen, niin arvata saattaa että tämä vierailija voi päätyä pian ostoksille. Jos samaisia t-paitoja taasen yritetään myydä satunnaisille ohikulkijoille, ostamisen suhteellinen todennäköisyys hyvin todennäköisesti pienenee. Vaikkakin kyseessä on helposti ostettava tuote jopa ”heräteostoksena”, aiheesta kiinnostunut vierailija on aina vahvoilla.

Huomautettakoon vielä miten tuote vaikuttaa myyntiprosessiin, esimerkiksi t-paita on suhteellisen helppo tuote myydä. Paida voi moni ostaa heräteostoksenakin jos sattuu mieleinen kohdalle, ja vaikkei nyt olisi ollut kyseinen hankinta mielessäkään. Toisin on esimerkiksi jos kauppaat laattoja tai 3d-tulostimia, niin ostajan täytyy olla niin sanotusti ostojalalla liikenteessä ja oikeasti kiinnostunut aiheesta.

Googlen hakutulokset haltuun

Kuten sanottua, joitain tuotteita on mahdollista myydä suhteellisen helposti ohikulkijoillekin, mutta luontainen Google-näkyvyys tuo ehdottomasti jatkuvuutta ja parempaa myyntiä verkkokaupalle. Hakukoneesta löytyy uusi markkinointikanava kohdennetulle kohderyhmälle, eikä se periaatteessa maksa mitään.

Googlen luontaisten hakutulosten valloittaminen alkaa luonnollisesti SEO-auditoinnilla ja jatkuu Google-optimoinnilla. Sivuston sivurakenne, sisältö, navigointi ja muut perusasiat täytyy olla oikeaoppisesti toteutettu parhaiden sijoitusten saavuttamiseksi.

Googlen valloittaminen eli toisin sanottuna hakukoneoptimointi voi olla osaamattomalle ensikuulemalta kuin avaruustiedettä, mutta asia on niin merkittävä että perehtyminen on useimmin verkkokauppiaalle kannattavaa.

Onnistunut Google-optimointi tuo jatkuvasti kiinnostuneita vierailijoita verkkokauppaan ilman erillisiä ponnisteluja parantuneen hakukonenäkyvyyden kautta.

Varmista hyvä Google-näkyvyys verkkokaupallesi

Jos olet perustamassa verkkokauppaa tai jo kokeneempi verkkokauppias, on syytä huomioida myyntipotentiaali hakukoneen luontaisista tuloksista. Ota yhteyttä SEO-ammattilaiseen ja teetä auditointi kasvumahdollisuuksien kartoittamiseksi. Tämän jälkeen on aika parantaa näkyvyyttä.