Onko luontainen Google-näkyvyys verkkokaupalle paras markkinointikanava?

Jokainen verkkokauppa elää myynnistä, ja myyntiin tarvitaan markkinointia. Digitaalinen markkinointi on luonnostaan verkkokaupalle ensisijainen ratkaisu, mutta mistä kanavasta löytyy parasta apua markkinointiin?

Vierailijoita verkkokauppaan

Verkkokauppa kykenee tekemään myyntiä omatoimisesti. Kun verkkokauppa on todettu toimivaksi ja myyntiä tekeväksi, on seuraava askel vierailijoiden hankkiminen verkkokauppaan. Tärkeää vierailijoiden hankkimisessa on huomioida, että vierailijan olisi hyvä olla mahdollisimman potentiaalinen ostaja.

Verkkokauppaan kuten muillekin verkkosivuille halutaan ensisijaisesti aiheesta kiinnostuneita vierailijoita. Jopa verkkokaupan analytiikka tämän asian vahvistaa, että toisesta lähteestä tulevat vierailijat ovat parempia kuin toiset.

Kiinnostunut vierailija on laadukas

Sosiaalisen median kampanja voi olla äärimmäisen menestyksekäs ja hyvä myynnin lähde verkkokaupalle, mutta sitä se ei automaattisesti ole. Myös huonoja some-kampanjoita on, ja niitä on vieläkin helpompi tehdä.

Sen sijaan hakukoneesta saapuva vierailija on usein tasaisen laadukas, sillä kyseinen vierailija on aktivoitunut etsinnöille hakukoneen kautta, kirjoitettuaan hakusanan Googleen.

Jos Googlen käyttäjä esimerkiksi kirjoittaa printti t-paita hakukoneeseen, niin arvata saattaa että tämä vierailija voi päätyä pian kassan kautta. Jos samaisia t-paitoja taasen yritetään myydä satunnaisille ohikulkijoille, ostamisen todennäköisyys hyvin mahdollisesti pienenee.

Muistettakoon myös, että t-paita on helppo tuote myydä, sen voi moni ostaa heräteostoksenakin. Toisin on esimerkiksi jos kauppaat laattoja tai 3d-tulostimia, niin ostajan täytyy olla niin sanotusti ostojalalla liikenteessä.

Googlen hakutulokset haltuun

Kuten sanottua, joitain tuotteita on mahdollista myydä suhteellisen helposti ohikulkijoillekin, mutta luontainen Google-näkyvyys tuo ehdottomasti jatkuvuutta ja parempaa myyntiä verkkokaupalle.

Googlen luontaisten hakutulosten valloittaminen alkaa Google-optimoinnilla. Sivuston sivurakenne, sisältö, navigointi ja muut perusasiat täytyy olla oikeaoppisesti toteutettu parhaiden sijoitusten saavuttamiseksi.

Googlen valloittaminen eli toisin sanottuna hakukoneoptimointi voi olla osaamattomalle ensikuulemalta kuin avaruustiedettä, mutta asia on niin merkittävä että perehtyminen on useimmin verkkokauppiaalle kannattavaa.