Markkinoinnin maailma on muuttunut viime vuosikymmenten aikana digitaalisen teknologian tullessa kuvioihin. Myös markkinointi on laajentunut digitaalisiin kanaviin ja on tänä päivänä jo melko vakiintunut käsite. Tässä artikkelissa tutustumme mitä digitaalinen markkinointi on ja mitä se pitää sisällään.
Ennen digitaalista oli markkinointi
Jos digitaalinen markkinointi on kummallinen käsite, niin tässä vaihessa on hyvä virkistellä muistia siitä, mistä markkinoinnissa on kysymys. Markkinointi on oleellinen osa liiketoimintaa, ja nämä kaksi ovatkin kulkeneet alusta asti aina yhtä matkaa. Markkinointi on hyvin lyhyesti sitä, että haetaan tuotteelle markkinoita eli asiakkaita.
Markkinointi on lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna liiketoiminnan mahdollistaja, parhaillaan sen kasvattaja. Vaikka markkinointi on käsitteenä hyvin häilyvä, se on käytännössä hyvin yksinkertaista: toimintaa, näkyvyyttä, ponnisteluja sen eteen, että liiketoiminta näkyy ja asiakkaat löytävät tuotteen. Markkinointi on myös siitä erikoinen asia, että se voi tapahtua myös ”itsestään” tai asiakkaiden toimesta. Mieleen muistuukin sanonta että ”parasta markkinointia on se, jonka asiakkaasi tekevät”.
Jos tuote tai palvelu on niin hyvä, että asiakkaat innostuvat siitä, he myös samalla markkinoivat ja mainostavat tuotettasi. Mainostaminen on myös yksi markkinoinnin osa-alue. Käytännössä kaikki toiminta, joka jotenkin kuvaa tai edistää toimintaa, on tavalla tai toisella markkinointia. Tuotekehityskin on markkinointia, ja erityisen tehokasta sellaista.
Sitten tuli digitaalinen
Vaikka käsitteenä digitaalinen markkinointi voi olla hyvin selkeä ja ytimekäs, täydellinen ei tämäkään nimi ole. Esimerkiksi joku voisi kutsua radio- ja tv-mainontaa digitaaliseksi, mutta sitä ne ei ole. Digimarkkinointi lähti kehittymään vahvemmin vasta 2000-luvun puolelle, eli suhteellisen uudesta käsitteestä on kysymys. Digitaalinen markkinointi viittaa tarkemmin sanottuna internetissä tapahtuvaan markkinointiin, ja tv- sekä radioaika kuuluu vielä analogiselle osastolle.
Nyt se kävi selväksi, että kaikki liiketoiminnan ja myynnin kehittämiseen tähtäävät ponnistelut netissä ovat osa digitaalista markkinointia. Näitä ovat esimerkiksi yrityksen kotisivut ja niiden sisältömarkkinointi, sosiaalisen media näkyvyys ja mainostus on digitaalista markkinointia, samoin Google-optimointi on digitaalista markkinointia.