Koska tiedon hakeminen aloitetaan nykyisin edelleen pääosin hakukoneista, on hakukoneoptimointi oleellisessa roolissa yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Hyvin tehty hakukoneoptimointi tuo kohdennetut vierailijat verkkosivuille ilman ylimääräisiä mainostempauksia. Kohdennettuja vierailijoita jatkuvana luotaisena virtana, mikäs sen parempaa?
Hakukoneoptimoinnin rooli pähkinänkuoressa
Hakukoneoptimoinnin tehtävä on parantaa verkkosivuston luontaista hakukonenäkyvyyttä. Hakukoneoptimoinnista tekee erityisen merkityksellistä se, että se mahdollistaa yritykselle tehokkaan inbound-markkinoinnin laadukkaan sisällön avulla. Tämä tapahtuu vielä ihan luontaisesti ilman erillistä mainosbudjettia.
Hakukoneoptimoitu sivusto löytää siis juuri sopivilla hakusanoilla hakevia vierailijoita tulemaan hakua vastaavan sisällön perässä sivulle. Lisäksi hakukoneoptimointi tuo luontaisesti oikeanlaisia vierailijoita sivustolle. Nämä yrityksesi osaamiseen täsmäävät haut ovat merkki siitä, että aihe kiinnostaa. Tällöin yrityksesi vastaa laadukkaalla sisällöllä hakusanan sisältöön.
Näin aloitat hakukoneoptimoinnin onnistuneesti
Hakukoneoptimointia ei ole helppo hankkia, jos ei tiedä osaavaa tekijää, eikä oma ymmärrys koko optimoinnista ole huippuluokkaa. Tällöin on helppo jäädä tuleen makaamaan, mutta myöhemmin asia kostautuu heikkona luontaisena hakukonenäkyvyytenä.
Tutustu hakukoneoptimoinnin perusteisiin
Ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista on hyvä ymmärtää perusasiat ja periaatteet nykypäivän hakukoneoptimoinnista. Koko hakukoneoptimoinnin maailma kehittyy ja elää jatkuvasti, joten 10 vuotta vanhat kikat ja konstit ei enää päde.
Hakukoneoptimoinnin perusteet on hyvä katsoa edes pintapuolisesti, jotta saat edes jonkinlaisen mielikuvan SEO:n nykypäivän kuvioista.
Selvitä hakusanat
Ensimmäinen askel hakukoneoptimoinnissa on hakusanojen tutkiminen ja valitseminen. Hakusanat ovat niitä sanoja ja lauseita, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään tietoa, tuotteita tai palveluita hakukoneista. Hyvä hakusanatutkimus auttaa löytämään alan hakusanat, joita käytetään. Osa hakusanoista on parempia kuin toiset, mutta on myös hyvä ymmärtää kokonaiskuva alaan liittyvistä hauista Googlessa.
Kun sopivat hakusanat tunnetaan, on helpompi suunnitella kuinka niihin vastataan verkkosivujen sisällön muodossa. Hakusanoihin pääsee tutustumaan vain maksullisella SEO-ohjelmalla, joka on SEO-konsultin vakiotyökaluja. Näin hakusanojen selvittämiseksi kannattaa tilata hakusana-auditointi osaavalta tekijältä.
Tutustu lähtötilanteeseen
Ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista on syytä selvittää sivuston lähtötaso, jos hakukonenäkyvyyttä on jo siunautunut. Yleensä hakusanalista ja nykyisen näkyvyyden tarkastaminen antavat selvän käsityksen siitä, miten paljon potentiaalisesta luontaisesta hakukonenäkyvyydestä on hyödynnetty.
Hakusanojen lisäksi SEO-ohjelma näyttää, miten kukin sivusto pärjää Googlen hakukoneessa. Ohjelma kertoo liikennearvion luontaisista hauista, esittää hakusanat joilla sivusto löytyy Googlesta sekä kertoo miten kilpailijat pärjäävät. Näiden tietojen perusteella on huomattavasti helpompaa lähteä rakentamaan parempaa hakukonenäkyvyyttä.
Jos sivusto on täysin uusi, on aika aloittaa nollasta. Nykypäivän hakukoneoptimoinnin keskiössä on lukijaa palveleva, laadukas sisältö. Sisällön tulee täsmätä hakutermiin parhain mahdollisin tavoin, jotta Google ja muut hakukoneet suostuvat esittämään sivuston listauksessa. Sisällön lisäksi hakukoneoptimointi pitää sisällään paljon muutakin.
Aloita optimointi
Asiansa osaava SEO-konsultti voi olla kullan arvoinen, kun olet valmis aloittamaan hakukoneoptimoinnin. Mikään ei ole turhempaa kuin tehdä turhia asioita ja maksaa niistä. Osaava SEO-spesialisti kertoo miltä sivusto vaikuttaa ja miltä sen tulisi näyttää, jotta kunnollinen hakukonenäkyvyys voidaan saavuttaa.